ФОРМУЛЯРНЫЙ
ИЗВОД УСТАВНОЙ ГРАМОТЫ МИТРОПОЛИТА (ИОНЫ) АРХИМАНДРИТУ И БРАТИИ НЕКОЕГО
СТАВРОПИГИАЛЬНОГО ОБЩЕЖИТЕЛЬНОГО МОНАСТЫРЯ О СОБЛЮДЕНИИ ОБЩЕЖИТЕЛЬНОГО УСТАВА
(МОСКВА. ВСКОРЕ ПОСЛЕ 1448 г.,
ДЕКАБРЯ 15)
Послание от митрополита, по чему ходити архимандриту с
братнею во общем монастыре
Се яз имярек, митрополит всея Руси, дал есмь сию свою
грамоту в пречестную обитель — во общий манастырь имярек архимандриту имярек и
священноиноком, и иноком, и всей еже о Христе братьи того манастыря, что ми
били челом, а сказывают, что у них преже было в манастыре богарадно общее житье
чинно и уставно о Христе, с любовию о всем. А ныне деи грех ради наших по
последнему сему времени нужному и неустроений ради земьских учало у них бити
тое житье неуставно, не по преданию святых отець общаго житья чина же и устава
и от некоторые братьи развратно.
И яз, имярек митрополит всея Руси, дал есмь сию свою
грамоту в ту пречестную обитель сему архимандриту имярек и всей еже о Христе
братьи, пребывающим ныне в том манастыре, также и по сем — кто ни буди в том
манастыре архимандрит и священноиноци, и иноци того манастыря, да дръжат и ходят
по сей по моей грамоте въпрок, держачи общее иноческое житье по преданию
иноческаго чина же и устава, имеюще благоповиновение о всем к духовному своему
настоятелю архимандриту. А он всяко с любовию духовною длъжен есть попечение
имети о их спасении и о всем монастырьском строении, и о братьней потребе, и
трапезою за все соединяется с ними, кроме своея кельи. А опрично общие
манастырьские братские тряпезы по общего манастырьскаго житья начальству иныя
тряпезы да не имеет, кроме братьи, развее приходящих великих гостей. И то да
будет по чину же.
А дръжит как игумен, так и вси братья общее богарадное
житье, а всякий приход манастырский — милостыни ли, молебены ли, или
сорокоусты, или вписы, хлеб ли или что иное, приход манастырьскый или товар —
то все архимандрит ведает по слову и по совету со всею своею братьею. А кого
будеть таковского брата изобрати манастырьский приход ведати и церковное
строение, и келаря и купчину устроити. Или которого брата на манастырьскую
службу куда послати, и то все архимандрит избирает. И поставляют на всяку вещь
манастырьскую сведанием и любовию всей братьи строит и уставляет, кого братья
изберут, а по его благословению. Также и иноков приходящих архимандрит со всею
братьею по слову же приимает.
А кто данныя сея нашея грамоты уставление порушит и о
сем нашем писании не радити начнеть, а не Бога ради житье имет жити, соединения
и соуза духовныя любве межи собою не имет держати, или который брат имет без архимандрича
слова и благословения и без братийскаго ведания имет торговати или села строити
собе на собину, и яз имярек, митрополить всея Руси, приказал архимандриту того,
яко чинораздрушителя и развратника общему иноческому житью обоимати на
манастырьскую потребу, а самого из манастыря выслати. А которой священноинок
или инок, или той самый духовъный настаятель, архимандрить тоя пречистая
обителю имет инако делати, и он явится пред Богом, яко чинораздрушитель, иже от
святых отець преданнаго иноческаго житья общаго чина же и устава в той
пречестной обители. И не приидет ли в чювство и не накажется с чистым покаянием
и ему пристанищю, и не приидет к духовному своему настоятелю к архимандриту и
ко всему богособранному стаду своея братьи, и таковый о сем и от нашего
смерения приимет казнь духовную и неблагословение, донели же чистое покаяние
свое пред Богом положить…
Там же. Ч. 1. С. 145–146.
ФОРМУЛЯРНЫЙ
ИЗВОД УСТАВНОЙ ГРАМОТЫ МИТРОПОЛИТА (ИОНЫ, ФЕОДОСИЯ, ФИЛИППА?) В НЕКИЙ
СТАВРОПИГИАЛЬНЫЙ КЕЛИОТСКИИ МОНАСТЫРЬ О РАСПРЕДЕЛЕНИИ ДОХОДОВ С МОНАСТЫРСКИХ
СЕЛ, ПРОЦЕНТОВ, ВЫРУЧЕННЫХ НА РОСТОВЩИЧЕСКИХ ОПЕРАЦИЯХ, ВКЛАДОВ, ОПЛАЧИВАЮЩИХ
«ГОДОВОЕ ИЛИ СОРОКОУСТЫ И ВПИСЫ, И МОЛБЕНЫ», МЕЖДУ АРХИМАНДРИТОМ, ПОПАМИ,
ДЬЯКОНАМИ И МОНАХАМИ, А ТАКЖЕ О РАСПРЕДЕЛЕНИИ ИХ ФИНАНСОВЫХ ОБЯЗАТЕЛЬСТВ ПРИ
ВЫПЛАТЕ ДАНИ И ПРОЕЗДНЫХ ПОШЛИН МИТРОПОЛИТУ (МОСКВА. 1448 г., ДЕКАБРЯ
15 — 1473 г.,
АПРЕЛЯ 5?)
Послание в манастырь, по чему архимандриту ходити и
попом, и дияконом, и черньцем
Се яз, имярек митрополит всея Руси, дал есмь сию свою
грамоту в манастырь имярек святого, по чему архимандриту и попом, и дияконом, и
черньцем ходити о всем по сей по моей грамоте. Архимандрит имярек да имеет к священником
и ко всем старцем того манастыря свершеную духовную любовь. А вы, священници и
старци, чтобы есте своему архимандриту и духовному своему настоятелю с
благоповиновением и с послушанием честь воздавали, без его благословенна и
повеления неисходни были нигде же из манастыря. И о всем бы есте жили по чину и
уставу иноческаго житья.
Архимандрит должен есть попечение имети о вашем
спасении и по благословению нашего смерения. А которой поп, или диякон, или от
черньцов хто негодовати имет о сем наказании и еще имет какую брань чинити в
той честной обители, и яз приказал архимандриту того понаказати духовно перед
двема или трема послухи. Да не престанет от того, а не накажется, будя, яко
нечювствено, и яз велел того попа или диякона от церкви отслати, а черньца из
манастыря выслати.
А что идет им хлеб из сел манастырьских, что на них
хрестияне пашут, или на серебро манастырьское пашют, и они то делят межи собою,
как по иным манастырем — аримандриту от всех жит половина, а попом и дияконом с
черньци половина. А тое поповские и дияконские и чернецское половины попом и
дияконом половина, а черньцом половина.
А что которых манастырьскых земль не испахивают, ни
пожен не искашивают, а дают внаймы, и теми наймы также делятся — архимандриту
половина, а попом и дияконом с черньци половина.
А в дань мою и в мои проезды митропольскии во все
архимандрит подъимает половину, а другие половины попы и дияконы подъимають, а
черньцы половину. А боле того черньци в церковной приход ни в манастырьской не
въступаются ни во что.
А что годовое или сорокоусты и вписы, и молбены, а тем
архимандрит делится с попы и дияконы по половинам — архимандриту изо всего половина,
а попом и дияконом, и с проскурником, и с пономарем половина, а черньци в те
приходы не въступаются ни во что.
А дана грамота…
Там же. Ч. 1. С. 101–102.
|